معرفی فیلم / شنای پروانه

کارگردان: محمد کارت
سال انتشار: ۱۳۹۸

داستان فیلم درباره ی مردی به نام هاشم است که بعد از قتل همسرش پروانه به زندان می‌افتد. حجت برادر او برای پی بردن به معمای فیلم شنای پروانه، متوجه رازهای زیادی می‌شود.
فیلم شنای پروانه اولین فیلم بلند سینمایی محمد کارت است که جز موفق‌ترین فیلم‌های اجتماعی چند سال اخیر به‌شمار می‌آید. این فیلم برای اولین بار در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به‌نمایش درآمد، جائی که توانست از بین ۱۴ نامزدی، شش جایزه را از آن خود کند. شنای پروانه فیلمی درباره‌ی پایین‌شهر و تفکرات افراطی است. جائی که گنده‌لات‌ها همانند پدرخوانده‌های سیسلی اداره‌اش می‌کنند و خبری از قانون در آن وجود ندارد. فیلم وارد خانه‌های این مناطق می‌شود و به دور از شعارزدگی داستان زندگی‌شان را به‌تصویر می‌کشد. مکان‌هایی که خرده‌ فرهنگ‌ها جولان می‌دهند و قمار، مواد و نامردی جز لاینفک زندگی آدم‌هایی است که در آنجا زندگی می‌کنند.
شنای پروانه قوانین مدنی را کمرنگ‌تر از قوانین انسانی نشان می‌دهد، ایده‌ای که مختص مناطق پایین‌شهر است. جائی که وحشیگری حکفرمائی می‌کند و خبری از قانون نیست. زن در این فیلم، همان زن کتک‌خورده و مفلوک فیلم‌های فارسی و وسترن‌های سنتی است.
پروانه باید بمیرد تا همسرش بتواند همچنان گنده‌لات محله باشد. اما در عوض حجت قهرمانی است که باید بساط این خرده‌فرهنگ را برچیند و عدالت را اجرا کند. شنای پروانه فیلمی جذاب در حیطه‌ی فیلمنامه‌نویسی و شخصیت‌پردازی است، اثری که بازی خوب جواد عزتی به جهان فکری فیلمساز قوام بخشیده است.

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب