فرنگیز رحمانی، فعال اقتصادی در گفت‌و‌گو با زن و اجتماع: بازرگانان به بانوان اعتماد بیشتری دارند

فرنگیز رحمانی، فعال اقتصادی در گفت‌و‌گو با زن و اجتماع:

بازرگانان به بانوان اعتماد بیشتری دارند

تمام بخشنامه ها و دستورالعمال ها در حوزه صادرات و واردات غیر کارشناسانه است

-مریم حیدری مقدم-

فرنگیز رحمانی بانوی صادر کننده ای که بعد از 30 سال خدمت در آموزش و پرورش، وارد کار صادرات خشکبار شده است. در این مسیر با توکل برخدا و تکیه بر توانمندی‌ها و تلاش‌های خود، بدون حمایت دولت و مسئولان موفق عمل کرده است. دو دوره به عنوان صادر کننده نمونه شناخته شده است. بانویی که آرامشش را در رنگین کردن سفره‌های مردم می‌بیند.

– لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.

فرنگیز رحمانی متولد مهرماه 1334 در آستارا استان گیلان لیسانس، متاهل و دارای دو فرزند هستم.

– حوزه فعالیت شما چیست وبا چه هدفی کار صادرات و واردات را انجام می دهید؟

بنده به مدت 30 سال در آموزش و پرورش در کسوت آموزگاری، معاونت و مدیری خدمت کرده ام و پس از بازنشستگی وارد عرصه تجارت و بازرگانی شدم. به دلیل مرز نشینی و آشنایی با تجاری که وارد شهرمان می شدند و علاقه ای که به تجارت داشتم و به جهت رنگین تر کردن سفره مردم با بازرگانی، وارد بازار کار صادرات خشکبارهایی مثل خرما، پسته ، کشمش و… شدم.

– در این مسیر چه موفقیت هایی را کسب کرده اید؟

بنده 20 سال است که کار صادرات را انجام می دهم و دو دوره هم به عنوان صادر کننده نمونه انتخاب شده‌ام. درمسئولیت‌هایی از قبیل: کانون زنان بازرگان استان، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی استان گیلان، رئیس کمیسیون صادرات محصولات غیر نفتی استان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و کمیسیون وکنفدراسیون اتاق ایران، فعالیت دارم.

-از موقعیت بازرگانی آستارا بگویید.

استان گیلان به دلیل هم مرز بودن با کشور آذربایجان به عنوان استان معین انتخاب شده است. آستارا چهار مرززمینی، دریایی و ریلی برای صادرات و واردات دارد. در دوران کرونا به مدت یک دقیقه هم تعطیل نشده اند. روزانه 2 هزار کامیون در آستارا در صف صادرات به سمت کشورهای اوراسیا هستند و این نشانگر توانمندی ما است.

-آیا ورود به این حوزه برای همه امکان پذیر است؟

بله؛ همه می توانند با توجه به علاقه و امکانات خود وارد این حوزه شوند. من بدون کوچکترین سرمایه ای وارد این کار شدم و مورد اعتماد و وثوق بازگانان قرار گرفتم.

-برای ورود به این حوزه به چه توانمندی ها، ابزارها و ویژگی هایی نیاز است؟

برای ورود به این حوزه باید سرمایه یا ارتباط اعتمادی داشته باشید. البته تعدادی از بازرگانان به خانم ها اعتماد بیشتری دارند . گاهی اوقات 20 کانتینر خرما را بدون پرداخت یک ریال در قبل از ماه مبارک رمضان سفارش داده ام و بعد از ماه تسویه کرده ام. متاسفانه با شرایط فعلی مقداری از اعتمادها از بین رفته است و در حال حاضر با اعتماد نمی توان کاری را آغاز کرد. با شناخت راه، شرکت درجلسات و نمایشگاه هایی که در مورد بازرگانی برگزار می شود؛ می‌توان با تجار دنیا آشنا شد. همچنین علاقمندان می توانند در جلساتی که در اتاق ایران برگزار می شود؛ شرکت کنند وبا بازرگانان داخلی و خارجی ارتباط مستقیم برقرار کنند.

-با چه هدفی به سمت بازرگانی حرکت کردید؟

اولین هدف من درامد زایی برای خانواده بود. شاخص بودن تجارت بین الملل و علاقه هم دلایل حرکت من به این سمت و حوزه شدند.

-در طی این مسیر با چه چالش هایی رو به رو بوده اید؟

تمام مشکلات ما به دلیل دستورات خلق الساعه مسئولانی است که غیر اصولی و غیر منطقی و ناآگاهانه صادر می شود و اگر تصمیماتشان با محوریت بازرگانان که در خط مقدم اقتصاد کشور هستند، انجام شود؛ نتیجه ای قابل ستایش خواهیم داشت. تمام دستورالعمل‌ها و بخشنامه ها غیر کارشناسانه است .

– آیا جنسیت در بوجود آمدن چالش برای شما نقش داشته است؟

در این مسیر جنسیت هیچ مشکلی برای من بوجود نیاورده است و هیچ‌گاه مانع نبوده است. همیشه با گروه های تجاری متفاوتی چه در داخل و چه در خارج از کشور کار کرده ام و پست های حساسی هم داشته ام.

-به نظر شما مسئولان چه اقداماتی باید انجام دهند تا اینگونه فرصت ها برای آحاد جامعه فراهم شود؟

اگرمسئولان دستوری صادر نکنند ما قطعا موفق تر خواهیم بود و خدمات ما در جامعه می درخشد. ما رودر روی مسئولانی هستیم که شعارگونه عمل می کنند و به شعارهایشان عمل نمی کنند و امنیت اقتصادی لازم را در بازرگانان ایجاد نمی کنند. در حال حاضر شرایط به گونه ای است که ما نمی توانیم برنامه ریزی سالیانه داشته باشیم. دستورالعملی صادر می شود که اجرایش زمان و انرژی می برد و به همین دلیل یکسری از صادرکنندگان از دور خارج می شوند و یکسری هم به راه های خلافی مانند اجاره کردن کارت روی می آورند که این کار جایگاه واقعی یک بازرگان را زیر سوال می برد. اگر مسئولین عزیز ما نیاز و نتایج عملکردها را در برنامه ریزی حس کنند؛ به آنچه می خواهیم راحت تر خواهیم رسید. خواهشی از مسئولان دارم که اقتصاد ما را شبه دولتی نکنند و بگذارند مردم تصمیم بگیرند تا امنیت اقتصادی ایجاد شود؛ چرا که تصمیمات غیر کارشناسانه تاثیر منفی زیادی دارد.

-آیا ساختار مناسبی جهت تسهیل در تامین کالای مورد نیاز شما وجود دارد؟

دراختیار قراردادن وام ها و حمایت از صادر کننده ها می تواند مارا در تهیه کالاها یاری رساند و این روزها که جنگ دریافت دلاراز بانک مرکزی است و با این‌که ما هیچ‌گونه وظیفه ای در قبال بانک مرکزی نداریم ولی مجاب هستیم جنسی را که صادر می کنیم و با دلار 60 تومان خرید کرده ایم را با دلار 38 تومان به بانک مرکزی تحویل دهیم.

– از مولفه های تاثیرگذار و اثربخش بر حوزه صادرات خشکبار بگویید.

مولفه های مدیریت صحیح، شناخت صحیح بازارهای مصرفی، گرفتن تخفیف و نحوه تهیه مواد از داخل که با شرایط و وضعیت فعلی سازگار باشد؛ موثر است.

-بزرگترین حامی شما در این مسیر چه کسی بوده است؟

حامی من در ابتدا خدای من بود و توان و قدرتی که داشتم و دارم. همیشه در کارم مصمم بوده ام و به سمتی حرکت کردم که کسب درآمد برای من آزاد باشد. درحال حاضر 30نفر در کنارفعالیت من نان آور خانوده هایشان هستند و همین امر باعث آرامش من می شود.

-آیا توانسته اید بین زندگی شخصی و فعالیت اقتصادی خود تعادل ایجاد کنید؟

باید تعادل باشد؛ چرا که اگر تعادل نباشد نمی شود ادامه حیات داد. علی رغم این که فرهنگی بودم، مادر هم بوده ام و در بازارهای جهانی هم حضور دارم. برای عقد قراردادها در سال بارها عازم کشورهای خارجی می شوم؛ اما این موضوع هیچ لطمه ای به زندگی من نزده است و فرزندانم هم به این حوزه علاقمند هستند. دخترم یک بازرگان موفق است و بهتر از من به سمت آینده حرکت می کند.

-تحریم ها چه تاثیری بر کارصادرات شما داشته است؟

همیشه عقیده داشته ام اگر سنگی به سوی ما پرتاب می شود می‌توان سنگ ها را جمع کرد و بنای محکم تری ساخت البته اگر مسئولان آگاهانه برخورد کنند. شرایط و موقعیت تجار ایرانی شناسایی نشده است و اعمال زور صورت می گیرد. به این امید هستیم که از وجود انسان های نابغه در اقتصاد استفاده شود تا تجارت موفق شود. بنا به فرمایش رهبر معظم «مشارکت باید مردمی باشد» اندیشکده ها و همایش هایی را برای شناخت این ظرفیت ها تشکیل دهند تا ایرانی آبادتر داشته باشیم.

-آینده بازرگانی ایران را چگونه می بینید؟

اگر با همین افکار و فشارهای روحی که مشاورین با آیین نامه ها و بخشنامه هایی که صادر می کنند ادامه پیدا کند آینده روشنی وجود نخواهد داشت و خدا باید به داد ما برسد. تصمیمات نادرست بعضی از مسئولان مانند انداختن سنگ در چاه است؛ مثلا در سال 97 مساله بازگشت ارز محصولات کشاورزی را عنوان کردند و علاوه بر آن ارزش افزوده را هم درنظر گرفته اند بجای اینکه به محصولات کشاورزی جایزه بدهند و این امر باعث بروز مشکلات بسیاری برای بازرگانان شد. برای به روز رسانی هم از سال 1390 به بعد را تعیین کرده اند که بعضی از تجار از میدان بیرون می روند. البته اگر مسئولان در فکر حمایت از بازرگانان باشند قطعا موفق تر عمل خواهند کرد.

سخن پایانی شما چیست؟

دیروز باهوش بودم خواستم دنیا را تغییر دهم اما امروز عاقل هستم و خود را تغییر می دهم. ما می سازیم، رشد می کنیم و شکوفا می شویم.

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب