زنان در مواقع بحرانی آسیبپذیر تر هستند

زنان در مواقع بحرانی آسیب پذیر تر هستند

با ظهور ویروس کرونا در جهان , حدود47 میلیون زن و دختردر معرض  سقوط به زیر خط فقر قرار گرفته اند.
با وجود گذشت 25 سال از اعلامیه سازمان ملل در خصوص پیشرفت زنان در سراسر جهان, طبق گزارشات اتحادیه اروپا تنها  67.9 درصد از برابری جنسیتی بدست آمده است و  با ظهور کرونا و شرایط بوجود آمده حداقل 60 سال از برنامه ریزی های انجام شده برای برابری جنسیتی فاصله افتاده است .

حدود ۵۰ زن در هر هفته در اتحادیه اروپا زندگی خود را به علت خشونت های  خانگی از دست می‌دهند و این امر در طول قرنطینه افزایش یافته است. (متاسفانه امار رسمی در باره زنان ایرانی در دست نیست)

از سوی دیگر با  استفاده بیشتر از اینترنت در طی این بیماری ، خشونت های مبتنی بر جنسیت و سو استفاده جنسی آنلاین از کودکان و به ویژه دختران افزایش پیدا کرده است .طیف زیادی از نوجوانان به دلیل آنلاین بودن کلاس های درس زمان طولانی تری را نسبت به قبل در اینترنت سپری میکنند وبه دلیل انجام تکالیف بر بستر وب مدیریت حضورشان از طرف والدین کار سختر و در مواردی نا ممکن شده است.

 

به طور کلی خطر استعمار و سواستفاده  در زنان بیشتر از مردان است.
مسائل اقتصادی و مالی نیز تهدیدی دیگر برای زنان به شمار می آید و آنها را در معرض افزایش خطر استثمار و سوء استفاده قرار می دهد زنان گاها برای بقای فعالیت اقتصادی خود مجبور به انجام فعالیت های پر خطر می شوند،حال موقعیتی را تصور کنید که زن ، سرپرست خانواده نیز بوده و مسئولیت تامین معاش را به تنهایی متحمل میشود.
در چنین شرایطی اگر حمایت های سازمان یافته دولتی یا خصوصی در کار نباشد مسلما شرایط به صورت مضاعفتری سخت خواهد بود.

از سوی دیگر فشار اقتصادی بر خانواده ها به دلیل شیوع بیماری می تواند کودکان و به ویژه دختران را در معرض خطر بیشتر استثمار،کار کودکان,و خشونت های جنسیتی قرار دهد.چنانچه در بسیاری از کشورها در مدت همه گیری بیماری کرونا  ازدواج دختران زیر سن قانونی افزایش یافته است که پیش بینی میشود درصد بالایی از این ازدواج ها در حقیقت فروش دختران به منظور تامین معاش خانوادها بوده است.

منکر نمیشویم که همه گیری کرونا شرایط را در تمام دنیا و برای تمام افراد به صورت ویژه ای تغییر داده و زندگی همه افراد تحت تاثیرآن قرار گرفته است اما انچه در  این میان حایز اهمیت است آسیبپذیری بیشتر بانوان و دخترانی است که در شرایط غیر کرونا هم شرایط سختی را سپری میکردند و کرونا شرایط را برای آنها به مراتب سختر کرده است.

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب