سیده فاطمه مقیمی؛ رییس کانون ملی زنان بازرگان و کارآفرین ایران ضمن بیان این مطلب که موانع کار زنان بازرگان در ایران و کشورهای دیگر تفاوتی با یکدیگر ندارد و زنان در تمام دنیا در کسبوکار ضعیفتر هستند، تصریح کرد: یکی از مشکلات، به آمار مربوط به داراییهای اولیه شروع کسبوکار برمیگردد که در زنان ضعیف است و بهدلیل اینکه دارایی اولیه و ریسکپذیری ندارند، ابتدا باید خودباوری در آنها شکل بگیرد و برمبنای این خودباوری، در فعالیتهای اقتصادی حضور پیدا کنند. مسئله مهم دیگر فرهنگسازی در رابطه با فعالیتهای اقتصادی زنان در جامعه است، اما به نظر من مهمترین مانعی که جهت فعالیت زنان وجود دارد، اعتمادبه نفس اولیه آنهاست که باید تقویت شود.
وی در رابطه با حمایتهای دولتی از زنان بازرگان بیان داشت: اعتقاد ما این است که دولت باید حمایت قانونی داشته باشد و به تغییر نگاه و فرهنگ در جامعه کمک کند. مجموعههایی باید بهوجود بیایند که بحثهای انتقال تجربیات، فرهنگسازی، مشاوره و آموزش در بحثهای شروع کسبوکار در آنها شکل بگیرد. اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی است و بهطور خاص رسالت کمک به زنان بازرگان را برعهده ندارد، اما شرایطی را به وجود آورده است تا کسانی که در این عرصه کار میکنند، تجربیات خود را انتقال دهند. از سوی دیگر، اتاق بازرگانی وضعیت را رصد و به حل موانع و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، کمک میکند.
مقیمی در خصوص آینده زنان بازرگان ایران گفت: با توجه به توسعه حضور زنان در بحثهای علمی و دانشگاهی، فکر میکنم در آینده زنان حضور پررنگتری در بحثهای اقتصادی خواهند داشت.
رییس کانون ملی زنان بازرگان و کارآفرین ایران در رابطه با بیشترین عرصههای اقتصادی که زنان در آن حضور دارند، بیان داشت: بیشترین میزان کسبوکار زنان در داخل کشور در حوزههای اقتصادی که شناسنامهدار است، حوزههای خدمات است. حتی در بخشهای بینالمللی هم شکوفایی کاری در این زمینه وجود دارد. از جمله، در حوزههای مربوط به صادرات و واردات، خدمات بینالملل، تجارت بینالملل مثل حملونقل، مشاوره، وکالتهای بینالمللی و حوزههای مربوط به IT زنان فعالیتهای قابل توجهی انجام میدهند.