خواص درمانی آلاله

خواص آلاله

آلاله از جمله گیاهان دارویی است که از اوایل تا اواسط بهار دررشته کوه های هزار کرمان  برداشت میشود.آلاله یا گل اشرفی دارای طبعی گرم و خشک است که  برای ناراحتی‌های قلبی و به عنوان آرام‌بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 مالیدن گرد ریشه آن برای ناراحتی‌های پوستی مفید است.

  برای دردهای رماتیسم، سیاتیک و تورم مفاصل پارچه نازک را به شیره و یا  کوبیده تمام این گیاه آغشته کنید و در محل درد بگذارید، این خاصیت در تمامی گونه‌های آلاله وجود دارد.

 دم کرده این گیاه به علت طعم ملایم خود در درمان سرماخوردگی، بی‌قراری و تب کودکان به راحتی قابل استفاده است.
توجه داشته باشید که مصرف این گیاه برای خانم‌ها در دوره بارداری و شیردهی اصلا توصیه نمی‌شود.

گل و تمام گیاه آلاله برای دفع رماتیسم بی نظیر است که در این صورت باید ۲۰۰ گرم از تمام گیاه آلاله را کوبیده و پودر حاصل را با ماست مخلوط کرده و بر محل رماتیسم که معمولا ساق پا می باشد از شب تاصبح مالیده و بسته شود روز بعد غده های آبکی زیادی بر محل ظاهر می شوند که باید با سوزن آب آن را خارج کرد تا عامل رماتیسم ریشه کن شود.
دم کرده آلاله و یا چای آلاله، خوش بو و خوش طعم بوده و حرارت بدن را بالا می برد و تعرق بدن را زیاد می کند و بدین وسیله باعث خروج سموم و بعضی از مواد زائد بدن به وسیله عرق از طریق پوست می شود
توصیه می شود پانزده دقیقه قبل از مصرف داروهای خارج کننده سنگ های مثانه، کلیه و سنگ صفرا (دم کرده خارخسک، کاکل ذرت، دم گیلاس) از دم کرده آلاله استفاده کنید.
 در مصرف این گیاه  نباید فراموش کنید که این گیاه به صورت تازه اصولاً سمی است و حتی اگر حیوانات آن را مخلوط علوفه مصرف کنند باعث تورم دستگاه گوارش و ناراحتی های گوارشی می شود و ممکن است اعمال گردش خون و دستگاه تنفسی را نیز دچار اختلال کند و در مواردی منجر به مرگ شود.

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب