تفاوت پوست خشک و پوست دهیدراته

پوست خشک و پوست دهیدراته معمولا با هم اشتباه گرفته می شوند، در صورتی که کاملا متفاوت هستند. علل و روش های درمانی متفاوتی هم دارند.

پوست خشک، یکی از 5 تایپ اصلی پوستی می باشد که معمولا ژنتیکی و موروثی است. افرادی که پوست خشک دارند، دچار کمبود سبوم یا همان چربی طبیعی پوست هستند که باعث می شود سد دفاعی پوست آن‌ها در معرض آسیب باشد. این نوع پوست دارای علائمی مثل احساس کشیدگی در پوست، پوسته پوسته شدن و حتی خارش است. خشکی پوست شرایطی مزمن است که نیاز به مراقبت و رسیدگی دائمی دارد.

اما دهیدراته شدن پوست شرایطی موقتی است که برای هر تایپ پوستی، حتی پوست چرب و مختلط، ممکن است اتفاق بیافتد و آن را تحت تاثیر قرار دهد.

دهیدراته شدن در اثر کمبود آب در پوست به وجود می‌آید و نه کمبود چربی و روغن.

عواملی مثل هوای سرد و خشک، در معرض نور خورشید بودن، کمبود رطوبت، تغذیه نامتعادل مثل مصرف بیش از حد کافئین و سبک زندگی نادرست می توانند سبب کم آبی پوست شوند، که با علائمی مثل کدر شدن و بی حالی پوست، افزایش حساسیت و ایجاد خط و خطوط سطحی همراه است.

راه حل مشکل خشکی پوست، بازسازی و برگرداندن روغن ها و چربی های از دست رفته است. استفاده از مرطوب کننده هایی با مواد اولیه ای مثل هیالورونیک اسید ، شی باتر و سرامید ها، که با کمک به ذخیره و محبوس کردن رطوبت و تقویت سد دفاعی پوست، مفید و موثر هستند. علاوه بر آن، باید از یک شوینده ملایم استفاده کرد و از حمام کردن با آب داغ خودداری کرد تا پوست دچار از دست دادن رطوبت نشود.

برای پوست دهیدراته، تمرکز باید بر روی افزایش میزان آب دریافتی باشد. روزانه به مقدار کافی آب بنوشید، «توجه داشته باشید که بیش از حد آب ننوشید، زیرا می تواند منجر به از دست دادن مواد معدنی بدن شود» . مصرف کافئین را به حداقل برسانید و از مصرف نوشیدنی های الکلی وکشیدن سیگار اجتناب کنید.

سبک زندگی و رژیم غذایی خود را اصلاح کنید، حتما ورزش کنید و روزانه در رژیم غذایی خود سبزیجات و میوه‌های غنی از آب بگنجانید.

اما مراقبت های موضعی نیز ضروری است. سرم های آبرسان سبک حاوی مواد اولیه ای مثل گلیسیرین، آلوئه ورا یا آووکادو و هیالورونیک اسید میتوانند بسیار کمک کننده باشند. همچنین استفاده از بخور باعث افزایش رطوبت هوا شده که برای پوست دهیدراته بسیار مفید است.

روش تشخیص پوست دهیدراته: قسمت کوچکی از پوست خود را در اطراف گونه انتخاب کنید و به آرامی فشار دهید. اگر متوجه هر گونه چین و چروک شدید و یا اگر پوست پس از رها کردن به حالت اولیه خود برنگردد(یا دیر برگردد)، ممکن است پوست شما کم آب شده باشد. متخصص پوست یا زیبایی همچنین می تواند به شما کمک کند تا بفهمید پوست شما کم آب یا خشک است.

به طور خلاصه، پوست خشک دچار کمبود چربی و روغن های طبیعی است و نیاز به مرطوب کننده هایی سنگین تر و با پایه چربی دارد. در حالی که پوست دهیدراته یا کم آب، کمبود آب دارد و نیازمند آبرسانی، هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی است. دانستن این تفاوت ها برای داشتن یک روتین مراقبت پوستی مناسب بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب