تاثیر استرس بر سلامت پوست

استرس از راه های مختلفی می تواند بر سلامت پوست ما تاثیر منفی داشته باشد.
افرادی که دچار استرس هستند ممکن است روتین پوستی خود را فراموش کنند و همین موضوع باعث می شود که پوست به آرامی دچار مشکل شود. همچنین این افراد به علت استرس شدید ممکن است گاهی به طور مستقیم به پوست خود آسیب وارد کنند.

استرس زیاد ترشح کورتیزول را افزایش می دهد و افزایش این هورمون باعث افزایش چربی پوست و در نهایت ایجاد آکنه در پوست می شود.

استرس می تواند موجب بیماری‌های خودایمنی پوستی شود و می تواند سد دفاعی پوست را از بین ببرد و آن را در برابر عفونت ها ضعیف کند. علاوه بر آن، تولید سلول های پوستی جدید را مختل می کند و روند پیری پوست را سرعت می‌بخشد.

بیماری های پوستی شایع که توسط استرس ایجاد می شود:

۱. اگزما
اولین بیماری پوستی که می‌تواند در اثر استرس رخ دهد، اگزما است. زمانی که پوست ما خشک شده و دچار خارش و قرمزی می‌شود، به آن اگزما می‌گوییم. در انواع شدیدتر این بیماری ممکن است شاهد زخم‌ نیز باشیم.

۲.جوش و آکنه
همان‌طور که گفتیم استرس می‌تواند ترشح غدد چربی پوست را افزایش دهد؛ همین موضوع می‌تواند بروز جوش را روی پوست چند برابر کند.

۳.پسوریازیس
این بیماری از آن بیماری‌هایی است که در اثر اختلال ناشی از استرس در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. در اثر ابتلا به این بیماری، سرعت رشد سلول‌های پوستی ده برابر شده و می‌تواند عوارض ناخوشایندی مانند خارش شدید، سوزش، خشکی و غیره شود.

۴.درماتیت سبورئیک
این بیماری را می‌توان به شکل پوسته‌پوسته شدن و شوره در نواحی مختلف پوست، به‌خصوص روی سر شاهد بود. این بیماری می‌تواند التهاب و خارش نیز به همراه داشته باشد.

۵.کهیر
یکی از شایع‌ترین عوارض استرس برای پوست، کهیر است. علائم آن اینگونه است که پوست دچار تورم می‌شود، التهاب پیدا می‌کند و همچنین سوزش و خارش در همان نقطه به همراه دارد. کهیر نیز عاملی خودایمنی دارد که استرس باعث تشدید آن می‌شود.

۶. لک ‌و پیس
برص، پیسی یا ویتیلیگو از جمله بیماری‌های پوستی است که استرس می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد. در این بیماری سلول‌های ملانین یا رنگ‌دانه‌های پوست تحت‌ تأثیر قرار گرفته و موجب ایجاد لکه‌های سفید در نقاط مختلف می‌شوند. ریشه اصلی این بیماری نیز در سیستم ایمنی بدن است.

۷.ملاسما
در نهایت، لک ملاسما را نیز باید از دیگر مشکلات پوستی ناشی از استرس دانست. این عارضه به‌صورت لکه‌های خاکستری تا قهوه‌ای‌ رنگ روی صورت یا دیگر نقاط بدن ظاهر می‌شود؛ گاهی به آن ماسک بارداری نیز گفته می‌شود. این عارضه می‌تواند دلایل بسیاری از جمله تغییرات هورمونی یا استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب نیز داشته
باشد.

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب