بزرگداشت فردوسی بزرگ

زن و اجتماع

|

۲۳ خرداد ۱۴۰۳

بزرگداشت فردوسی بزرگ

در تقویم ایرانی روز 25 اردیبهشت به نام روز بزرگداشت فردوسی نام گذاری شده است.( چکامه سرا و رزم سرای ایرانی)
فردوسی کیست ؟
حکیم ابوالقاسم حسن پور علی توسی( طوسی) نامور به فردوسی در سال 329 هجری قمری برابر با 319 خورشیدی در روستای پاژ در شهرستان توس در خراسان متولد شد.
پدرش از دهقانان توس بود که ثروت و موقعیت قابل توجهی داشت. وی از همان زمان که به مسب علم و دانش میپرداخت ، به خواندن داستان هم علاقه مند شد.
آغاز زندگی او هم زمان با گونه ای جنبش نو در میان ایرانیان بود که از سده سوم هجری شروع شده بود و دنباله آن به سده چهارم رسید و در طی آن تعداد چشمگیری از سرایندگان و نویسندگان پدید آمدند و باعث پایداری زبان پارسی دری شدند.
کودکی و جوانی فردوسی در زمان سامانیان سپری شد و شاهان سامانی از دوست داران ادب پارسی بودند.
شاهنامه فردوسی
شاهنامه، حماسه‌ای منظوم، بر حسب دست‌نوشته‌های موجود دربرگیرنده نزدیک به ۵۰٬۰۰۰ تا ۶۱٬۰۰۰ بیت و یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسی جهان، اثر فردوسی است که سرایش آن دست‌آورد دست‌کم، سی سال کار پیوستهٔ این سخن‌سرای ایرانی است. موضوع این اثر، اسطوره‌ها و تاریخ ایران از آغاز تا حملهٔ اعراب به ایران در سدهٔ هفتم میلادی است که در چهار دودمان پادشاهیِ پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان گنجانده می‌شود. شاهنامه از سه بخش اسطوره‌ای، پهلوانی و تاریخی، تشکیل شده است.
هنگامی فردوسی شاهنامه را سرود که زبان پارسی دچار آشفتگی بود، و او از تاراج زبان پارسی جلوگیری کرده است و در واقع با سرودن شاهنامه ، زبان پارسی را نجات داده است.فردوسی در سرودن شاهنامه بیشتر از پارسی سره بهره برده است.

بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی

شاهنامه نفوذ و بازتاب‌های شکوه‌مندی در ادبیات جهان داشته است و شاعرانی مانند گوته و ویکتور هوگو از آن به نیکی یاد کرده‌اند.

شاهنامه بزرگ‌ترین کتاب به زبان پارسی است که در همه جای جهان مورد توجه قرار گرفته و به بسیاری از زبان‌های زندهٔ جهان ترجمه شده است.
داستانهایی از شاهنامه که حتما باید بخوانید عبارتند از:داستان تولد زال، هفت خوان رستم، تراژدی سیاوش ، بیژن و منیژه ودادخواهی کاوه آهنگر
هر ساله 25 اردیبهشت ماه در مقام بزرگداشت این شاعر تکرار‌نشدنی ، در سراسر کشور ، همایش‌هایی برگزار می‌شود که علاقمندان ‌می‌توانند در آ ن‌ها شرکت کنند ولی جالب‌ترین آن‌ها در توس محل آرامگاه این شاعر بزرگ برگزار می‌شود. به امید روزی‌که در هر خانه یک شاهنامه باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب

معرفی کتاب نوجوانان / فضانوردها در کوره آجرپزی

فاطمه کاظمی

|

۰۵ مهر ۱۴۰۳

زهره عاقبتی، هنرمند نقاش در گفت‌وگو با زن و اجتماع: هنر باید در خدمت اجتماع باشد

زن و اجتماع

|

۰۴ مهر ۱۴۰۳

هویت فردی

مریم حیدری مقدم

|

۰۳ مهر ۱۴۰۳

به‭ ‬مناسبت‭ ‬روز‭ ‬کارمند؛ چالش‌های‭ ‬زنان‭ ‬شاغل

زن و اجتماع

|

۰۲ مهر ۱۴۰۳

نشریه زن و اجتماع شماره 30

زن و اجتماع

|

۰۲ مهر ۱۴۰۳