با خواص بی‌نظیر آلیاژ برنج آشنا شوید

خاصیت فلزات و کاربردهای بی‌شمار آن‌ها هرگز بر انسان پوشیده نبوده و نیست. آلیاژ برنج یکی از انواع فلزات است که نه‌ تنها در ساخت تجهیزات و صنایع به کار می‌رود، بلکه بر سلامتی بدن نیز تأثیری قابل‌توجه می‌گذارد. شاید کارایی این فلز آنچنان که وجود دارد، لحاظ نشده است؛ به همین دلیل ما سعی داریم در این یادداشت به معرفی، کاربردها و خواص فلز برنج برای بدن بپردازیم. برنج فلزی طلایی‌رنگ و آلیاژی از روی و مس است که به دلیل قیمت مناسب و قابلیت‌های متعدد در ساخت انواع ظروف، زیورآلات و صنایع کاربرد دارد. نسبت به‌کاررفته هر یک از دو فلز مس و روی تعیین می‌کند که آلیاژ برنج در چه مصارفی می‌تواند استفاده شود.

فلز برنج خاصیت مغناطیسی کم اما در مقابل قابلیت بازیافت بالایی دارد، این فلز مقاومت بالایی در برابر اکسایش و لکه‌دار شدن از خود نشان می‌دهد و توانایی چکش‌خواری بیشتری نسبت به سایر فلزات دارد.

آلیاژ برنج در مراحل ساخت دکوراسیون‌های داخلی، پرده‌های سینما، مغزی قفل‌ها و دستگیره‌ها و شیرآلات مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین به دلیل خواص فلز برنج برای بدن انسان، از این ماده در ساخت انواع ظروف نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در مورد گیاهان چیست

مهم‌ترین انواع آلیاژ برنج

افزون بر این، از مهم‌ترین انواع آلیاژ برنج و کاربردهای آن به نمونه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

 برنج جواهرسازی: ساخت انواع جواهرات

برنج کم‌عیار: مناسب برای ساخت عقربه‌های ساعت و آلات موسیقی

برنج طلایی: استفاده در تولید لوله‌ها و لباس‌های ضدگلوله

برنج بتا: بیشترین کارایی برای ساخت انواع ظروف مانند کتری، سماور زغالی و قاشق.

در اثر خواص فلز برنج برای بدن، احساس کسالت و خواب‌آلودگی از انسان دور می‌شود، خاصیت الاستیک بافت‌های بدن افزایش می‌یابد، افزایش طول عمر و عدم افتادگی ماهیچه‌ها را به ارمغان می‌آورد و عصبانیت را در فرد فروکش می‌کند.

 خواص فلز برنج برای بدن و استفاده از آن در ساخت ظروف:

ظروف از جنس آلیاژ برنج ضدباکتریال و دارای سختی زیاد هستند. جوشاندن آب یا پخت غذا در این ظرف‌ها سبب می‌شود بدن نیاز خود را به مس و روی از این طریق تأمین کند.

 علاوه بر این استفاده از قاشق و چنگال، کتری، بشقاب و سماور زغالی که در ساخت آن‌ها فلز برنج استفاده شده است، به عملکرد دقیق و صحیح سلول‌های مغزی کمک میکند. 

یکی دیگر از کاربردهای زیاد فلز برنج، طراحی و ساخت انواع جواهر است. نرمی و انعطاف این آلیاژ، نگاه طراحان جواهرات را برای انواع ریزه‌کاری‌ها و ظرافت‌های استثنائی در ساخت زیورآلات جلب می‌کند. مهم‌ترین خواص زیورآلات برنجی سازگاری آن‌ها با بدن و افزایش طول عمر است. همچنین این محصولات برای مدت طولانی درخشندگی و رنگ خود را حفظ می‌کنند و نیازی نیست نگران تغییر رنگ آن باشید.

همان‌طور که گفتیم، آلیاژ برنج کاربردهای فراوانی دارد و به دلیل کیفیت و انعطاف بسیار، در تولید بسیاری از محصولات به کار گرفته می‌شود. همچنین اهمیت و خواص فلز برنج برای بدن نیز نزد پزشکان و طب سنتی تأیید شده است‌. مجموع این شواهد نشان می‌دهد می‌توانید با اطمینان خاطر کالاهایی از این جنس را خریداری کنید و در صورت تمایل، تجربه استفاده از آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب