اَمرداد یا مرداد!

واژه «مرداد» به معنای مردن و واژه «اَمرداد» به معنای جاودانگی و نا میرایی می باشد. لذا بهتر است از این به بعد از واژه «اَمرداد» به جای «مرداد» استفاده کنیم و به دیگران هم توصیه کنیم. همان گونه که جشن اَمرداد مختص زرتشتیان نیست و مختص ایرانیان است، واژه اَمرداد هم مختص ایرانیان است.

جشن اَمرداد یکی از جشن های دوازده گانه ایرانیان باستان است. ایرانیان باستان هر ساله در روز هفتم اَمرداد تقویم باستانی و سوم اَمرداد تقویم فعلی جشنی را برگزار می کردند. آن ها در این روز به باغ و بوستان های سرسبز و چشمه سارها می رفتند تا در دل طبیعت اهورامزدا را نیایش کنند.

از آن جایی که معتقد بودند انسان باید با کار نیکی که انجام می دهد نام نیک از خود بجای گذارد؛ در این روز سعی می کنند با کاشت درخت و نگه داشتن طبیعت برای آیندگان، جاودانه بمانند.

هم چنان که کوروش بزرگ ایران را جاودانه نگه داشت؛ یا فردوسی بزرگ با اثرش زبان پارسی را زنده نگه داشت،ما هم باید با بجا گذاشتن فرزندی نیک، کاشت درختان، ساخت بیمارستان، ساخت مدرسه، ساخت ورزشگاه و… نام نیکی از خود به یادگار بگذاریم .

سرزمین و یا باغی را آباد کنیم چرا که دیگران کاشتند و ما خوردیم، مابکاریم تا دیگران بخورند. باید در این روز کاری را انجام دهیم تا به جاودانگی زمین کمک کنیم.

نماد امرداد گیاه است و از زیبایی های این ماه می توان به میوه های رنگارنگ، طبیعت سرسبز و آسمان آبی اشاره کرد.

در متنِ پهلوی‌ بُندَهِش، می‌خوانیم: «اَمردادِ بی‌مرگ، سرورِ گیاهان بی‌شمار است؛ زیرا او خویشاوندِ گیاه در گیتی است. گیاهان را رویاند و رَمه‌ گوسپندان را افزاید؛ زیرا همه‌ دام‌ها از او خورند و زیست‌ کنند. در هنگامِ نوسازیِ جهان نیز خوراک بی‌مرگی را از اَمرداد آرایند. اگر کسی گیاه را رامش بخشد یا بیازارد، آن‌گاه اَمرداد از وی آسوده یا آزرده شود.»

خیام نیز در نوروزنامه خود می‌نویسد:«مردادماه یعنی، داد خویش بداد از بَرها و میوه‌های پخته که در وی به کمال رسد و نیز هوا در وی مانند غبار خاک باشد و این ماه میانه تابستان بود و قسمت او از آفتاب، مر برج اسد را باشد.»

ما در این روز باید به یاد بیاوریم رویای زیستن ما جاودانگی است و با انجام هر کاری که باعث جاودانگی ایران شود، فرهنگ ایران و ایرانی را جاودانه نگه داریم. جشن هایی که نشان دهنده هویت ایرانیان است. باشد که تمامی مردم ایران زمین با پاسداشت آداب و رسوم دیرینه خود هویت خود را زنده نگه دارند.

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب