آیا جایزه نوبل «مردانه» است؟

6/2 درصد سهم زنان طی تاریخ 120 ساله نوبل

جوایز نوبل سال 2021در رشته های فیزیک ،شیمی و اقتصاد به دانشمندان مرد رسید و تنها بانوی برنده نوبل 2021 ماریا رسا  خبرنگار و کنشگر فیلیپینی-آمریکایی بود که مشترکا با دمیتری مرادوف، روزنامه‌نگار اهل روسیه موفق به دریافت این جایزه شد.
این امر باعث شده تا آکامی نوبل 2021  نوبلی «مردانه» تلقی شود وبا انتقادات فراوانی از سوی جامعه بین المللی مواجه شود .
دبیرکل آکادمی نوبل در پاسخ به انتقادها درباره اهدای تمام جوایز نوبل علوم به مردان و حضور تنها یک زن در میان برگزیدگان امسال گفت این وضعیت ناراحت کننده است اما سهمیه‌بندی جنسیتی و قومی جایی در آکادمی نوبل ندارد.

وی همچنین با استناد به بیشینه نوبل اضافه کرد از سال 1901 تا کنون تنها 59 زن موفق به دریافت این جایزه شده اند ،گرچه این اتفاق ناراحت کننده است اما این امر نشان دهند ناعدالتی موجود در جامعه نسبت به زنان است.

«ما تصمیم گرفته‌ایم که سهمیه  جنسی و قومیتی نداشته باشیم. ما می‌خواهیم هر جایزه به کسی داده شود که مهم‌ترین کشف را انجام داده است، نه اینکه به مناسبت جنسیت یا قومیت کسی به او جایزه دهیم. این تفکر با روح آخرین وصیت آلفرد نوبل همخوانی دارد»
آقای هانسون در ادامه به دفاع از تصمیمات اکادمی پرداخت و گفت:«به شما اطمینان میدهم تمام زنان در سراسر جهان امکان بردن جایزه نوبل را دارند . ما تلاش میکنیم تا کاندیدهای زن تعداد بیشتری داشته باشند اما در نهایت کمیته های مختلف باید ارزیابی همه جانبه را انجام داده و در نهایت شایسته ترین فرد انتخاب خواهد شد.
وی درباره پیشنهاد اهدای جوایز یک سال به زنان می‌گوید: «اگر این پیشنهاد را بپذیریم، این نگرانی وجود دارد که همه فکر کنند برندگان به خاطر زن بودن انتخاب شدند و نه شایستگی»

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب