آثار ثبت جهانی کرمان را بشناسیم (قسمت اول)

استان کرمان با گستره وسیع خود میزبان آثار متنوع تاریخی و طبیعی است. آثاری که نه تنها برای اهالی استان و هموطنان ایرانی، که برای علاقمندان فرا مرزی نیز جذابیت های فراوان دارد. جذابیت این آثار هر ساله گردشگران داخلی و خارجی را به کرمان می کشاند. گاه جذابیت این آثار چنان است که شاهد حضور چندباره گردشگران برای بازدید یک جاذبه هستیم. بعضی از این آثار توسط سازمان جهانی یونسکو و به همت علاقمندان داخلی که سعی در معرفی این آثار به جهانیان داشته اند، به عنوان میراث جهانی بشریت به ثبت رسیده اند. ثبت جهانی یک اثر تاثیر زیادی در شناخته شدن آن به جهانیان دارد و اعتبار آن را نیز افزون می کند. اما کمتر کرمانی را سراغ داریم که بداند استان کرمان به نسبت استان‌های دیگر بیشترین آثار ثبت جهانی را به خود اختصاص داده است. در این مقاله به مرور این آثار و نکاتی در مورد آن‌ها می‌پردازیم.

ارگ بم

ارگ بم اولین اثر تاریخی بود که در کرمان به ثبت جهانی رسید. جالب اینجاست که این اثر دو سال بعد از زلزله سال ۸۲ به ثبت رسید که این خود حکایت از اعتبار بالای تاریخی این اثر است. به زعم برخی علاقمندان میراث فرهنگی ایران، ارگ بم در کنار تخت جمشید و میدان نقش جهان، از نماد های اصلی و پر اهمیت تاریخی ایران است. باید بدانید که ارگ بم در کنار افق فرهنگی آن به ثبت رسیده است.

میمند و منظر فرهنگی آن

روستای دستکند میمند و سبک و سیاق خاص زندگی مردم آن، ارزش‌های فراوانی دارد که از دید یونسکو پنهان نمانده است. این روستای صخره‌ای تاریخی و دستکند با هزاران سال دارای خصوصیات منحصر به فردی است که در دنیا بی‌همتا است و به همین سبب است که علاوه بر خود روستا، منظر فرهنگی آن نیز به ثبت رسیده است.

باغ شاهزاده

باغ های ایرانی و اصالت آن تفاوت بنیادین با سبک و سیاق ساخت باغ در نقاط دیگر جهان دارد. شیوه ساخت باغ، نحوه کاربرد و کاشت گیاهان و نحوه مدیریت آب در باغ های ایرانی، خاص خود آن است. زیبایی باغ های ایرانی چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. سازمان جهانی یونسکو در قالب یک پرونده ۹ باغ ایرانی را که هر یک خصوصیات ویژه خود را دارند را به عنوان میراث جهانی به ثبت رسانده است. باغ شاهزاده نیز به دلیل معماری خاص خود و البته شیوه مدیریت آب و … یکی از ۹ باغ ایرانی ثبت شده است.

کویر لوت

در لیست آثار ثبت جهانی یونسکو در ایران تنها دو اثر طبیعی وجود دارند. کویر لوت در سال ۲۰۱۶ میلادی اولین اثر طبیعی بود که به ثبت رسید و در سال ۲۰۱۹ جنگل‌های هیرکانی نیز در کنار آن افزوده شد. تنوع بالای پدیده‌های زمین شناسی در کویر لوت که شامل تپه های عظیم شنی، کلوت‌ها و … می شوند، از این منطقه یک جاذبه بکر و بی‌نظیر ساخته است که برای گردشگران به خصوص خارجی بی اندازه جذاب است.

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب